Kawin di usia muda 👰




(cantik tak jari i HAHAH , gigih mak & kakak tumbukkan untuk i beberapa hari sblm nikah )

Ok ini kisah aku. Aku kawin masa umur aku 23tahun (lastyearlah) .. bagi aku usia aku kawin ni di usia muda lah , bagi org lain aku taktahulah , (aku rasa aku sentiasa  muda , EH tiba2  AHAHAH)

Ada yg cakap kawin usia muda ni sbnrnya TREND , tp bagi aku pulak itu di namakan JODOH dah sampai (umur bukan jdi ukuran dah zaman sekarang ni , GITTEW ) 

Nak kawin ni kita takbolehlah nak ikut org, sbb kawin ni kita nak kekal selamanya, bukannya untuk sekejab2 / kawin untuk suka2 (NO !) .. Sebelum kawin mcm biasalah kena ready mental fizikal , yelah nk masuk alam perkahwinan kan , bukannya nak main kawin2 mcm zaman budak kecik2 dulu..

Sebenarnya alam perkahwinan ni taksama mcm zaman kita bercinta/berkawan ya..  betullah org tua2 cakap, bila dah kawin ni kita akan kenal perangai sebenar pasangan kita (yela dah tinggal serumah, mengadap hari2 mestilah kan , HIHI)  .. Janganlah imagine bila dah kawin semuanya manis mcm DRAMA tv tu ya. Yla setiap perkahwinan tu mesti ada pasang surutnya kan ,takkan lah tak ada (jgn bohong) . Ujian /masalah rumah tangga ni lain2 ( masing2 kena pandai HANDLE utk perbetulkan)
Bagi yg nak kawin tu jgnlah berangan nk kawin tp kehidupan nk sama 100% mcm dalam cerita2 melayu tu (takkan terjadi) yg dlm tv tunjuk tu semuanya indah2 , hakikatnya taksama langsung mcm yg kita tengok dlm tv HAHAH..

Kita sebagai perempuan bila dh kawin ni suami kitalah satu2nya kawan yg kita ada , yelah dah sepenuhnya masa dgn suami. (dialah tempat nk bercerita, dialah kawan gaduh, gurau , Eh semuanyalah ).mcm biasa dalam perkahwinan kena ada toleransi , tanggungjawab hormat menghormati . . dalam dok jaga juga semua ni ( kadang terlepas gaduh juga , HAHAH gaduh2 manja org tua kata).. Yela kita cuma manusia biasa tak sempurna ( mana ada manusia sempurna dlm dunia ni kan?) Dah memang lumrah takwujud manusia sempurna..

Dalam perkahwinan ni mesti kita diuji dgn mcm2 ujian.. Time senang pun diberi ujian , time susah pun diberi ujian.. kadang smpai taktertahan , tp kenapa Allah tu bagi kita ujian , sbb Allah tu sayangkan kita (kena sentiasa bersyukur). . kalau ada masalah kena pandai handle , jangan cepat melatah (pesanan pada diri sendiri) ,...Alhamdulillah untuk kehidupan sekarang , SYUKUR YAALLAH (hidup dalam kesederhanaan)

Ada yg kawin muada bahagia berjaya, ada yang  kawin lambat pun diuji juga.. so kawin muda ke kawin lambat ke semua tu rezeki (kita ni mampu merancang je , ALLAH  yg tentukan semuanya), betullah ALLAH tu sebaik2 perancang . . .

Kesimpulannya kawin muda bagi aku bukanlah utk suka2 tapi untuk selama2nya dan bukan mengikut TREND.. kawinlah bila kita betul2 dh READY.  Percaya pada takdir., jodoh ajal maut rezeki Allah tentukan, ..Sentiasa berusaha menjadi yg terbaik..Semoga ALLAH pelihara rumahtangga aku , dan semoga perkahwinan aku kekal hingga ke akhir hayat dunia akhirat .. AMIN AMIN  AMIN.... 






Comments

Popular Posts